Center Kft. a közelmúltban ünnepelte 30 éves születésnapját. Ebből az alkalomból kérdeztük meg az alapítókat, Juditot és Andrást, hogyan lett a hajdani kétszemélyes vállalkozásból a hazai szépségipar egyik vezető vállalata a Center Kft.?
Hogyan indult a cég, milyen céljaitok voltak?
Judit: Sokan kérdeztétek, hogy is volt a 30 évvel ezelőtti kezdet? Sok-sok tanulással, töprengéssel és számolással kezdődött! Eleinte egy mozgásstúdiót képzeltünk el, mert mindenki karcsúsodni akart. Aztán kimentünk Andrással a müncheni Beauty Forum kiállításra és nagyon elcsodálkoztam, hogy a kiállítás újdonságai nem az arckezelés, hanem a testkozmetika irányába mutatnak, forradalmian új megoldásokkal.
Akkor láttam először a Wiener Kosmetikum aromaterápiás testfáslizást, és nosza be is könyörögtem magam a bemutatóra. Aztán szájtátva figyeltem, hogy a 30 perc(!!) múltával a letekert fásli alól egy hidratált, sima és centikkel kisebb méretű comb, has került elő. Azt gondoltam, ez egy csoda, ezt a módszert haza kell vinnünk.
Aztán a második csoda akkor ért, amikor megtudtam, hogy Bécsben van a Wiener Kosmetikum cég és megtanulhatom a fáslizást, ha kimegyek Dolensky úr bécsi szalonjába, levizsgázom és adnak oklevelet is a munkámhoz! Nem gondoltam akkor, hogy a szlovák, román, szerb és orosz kollégákat is én fogom később megtanítani a fáslizás rejtelmeire, de ne ugorjunk annyira előre.
Megcsodáltam az angol Ultratone alakformáló gépet is, amely új koncepciójával lenyűgözött, de pénzem nem volt rá. Ezért egy kisebb, otthoni változattal kellett beérnem. Mindent tudott, csodálatos eredményeket értem el már ezzel a 4-csatornás géppel is. Egy év múlva a düsseldorfi kiállításon tudtam megvásárolni a 10- csatornás, már professzionális alakformáló gépet, András segítségével. Ebben az esetben Londonba kellett utaznunk a nagyon szigorú termékforgalmazói vizsga elvégzésére.
Ahogy említettem, az eredeti koncepció a testkozmetika, mozgás és alakformálás volt. Ezért vásároltunk egy Slender You gépsort is, ami nagy divat volt akkoriban. Az induláskor azzal nem számoltunk, hogy egy réteg – ahogy manapság is – nem akar mozogni, nem akar életmódváltást, ugyanúgy eszik fogyókúra alatt is, mint korábban. Aztán meg a mozgás volt a kifogás. Ezért volt nagyon nagy dolog akkoriban a Wiener Kosmetikum testfáslizás és az Ultratone alakformáló gép, amelyekkel kiegészítettük a gépeinket, így mindenkinek tudtunk megoldást kínálni. A vendégek szerették az újdonságokat, nagyon elégedettek voltak. A következő lépés a vákuumos gép, a STARVAC volt, Franciaországból.
Úttörő vállalkozás volt az alakformálás akkoriban, de egyre nagyobb igény mutatkozott egy új koncepciójú, a módszereket kombináló alakformálásra.
Már elérkezett az idő egy saját magunk által megtervezett, a kezelői tereket elválasztó kozmetika nyitására. Felismertük, hogy az igényes vendégkör fogadásához úgynevezett „kabin”rendszerben kell dolgozni! Egy vendéggel foglalkozzunk, legyen külön öltöző, arc- és testkozmetikai kabin, műkörömépítő, masszázs és külön bejárattal egy fodrász, mert a vendégek szeretik egy helyen elintézni a szépítkezést. 1995 áprilisában nyitottuk Győr talán legigényesebb szépségszalonját, optimális térelrendezéssel, igényes és szép berendezéssel. Ahogy elkezdődött a munka az új szalonban az új technológiákkal, hirdetéseinket látva más kozmetikák is elkezdtek érdeklődni az új módszerekre.
Hogyan fordult a tevékenység a kereskedelem irányába?
András: Én az elejétől mindenben segítettem Juditot, együtt terveztük és alapítottuk a Center Kft-t, együtt jártunk a külföldi kiállításokra. A Centert megelőzően egy más irányú jól működő vállalkozást vezettem szintén tulajdonosként, ahol gyakorlatot szereztem a nemzetközi kereskedelemben, marketingben és a belföldi márkaépítésben. Miután eldöntöttük, hogy megindítjuk a cég disztribúciós és kereskedelmi üzletágát, hivatalosan is csatlakoztam a Center Kft-hez 1995-ben. Mivel itt a vállalkozás teljes vertikumát elölről kellett felépíteni, jó hasznát vettem korábbi gyakorlati ismereteimnek, felsőfokú műszaki és közgazdasági végzettégemnek.
Először a Wiener Kosmetikum-mal kötöttünk kizárólagos forgalmazói szerződést 1995-ben, majd az angol Ultratone céggel 1996-ban. Az iszapos teljes testfáslizás módszerét kidolgozó amerikai Totally You-val 1998-ban szerződtünk, majd sorban jöttek a többiek. Jelenleg mintegy 20 céggel vagyunk szerződéses viszonyban a világ minden tájáról.
A gépek kiválasztásánál nagy szükség volt műszaki és elektronikai ismereteimre. A termékek kiválasztása során alapelvünk az első perctől kezdve a kompromisszummentesség volt, amely alatt a termék kiemelkedő eredményességét, műszaki színvonalát és minőségét értem.
Ez az alapelv a mai napig jellemző a Center Kft. által forgalmazott cikkekre. Azokat a termékeket, amelyek ígéretesnek tűnnek, először mi magunk teszteljük le alaposan, majd szűkebb körben klinikákkal és nagyobb partnereinkkel teszteltetjük le, és csak ezt követően juthat el a vásárlók széles köréhez. Amely termékek nem tesznek eleget a szigorú elvárásainknak, azok nem kerülnek be a portfóliónkba. Számos ilyen volt az eddigi praxisunkban, és olyan is volt, hogy a gyártót felkértük bizonyos változtatásokra, amelyet követően befogadtuk a terméket.
Ezek alapján1996-tól elkezdtünk részt venni a hazai szakmai kiállításokon, saját rendezvényeket szerveztünk Győrött és Budapesten, egyre fokozódó sikerrel.
Hogyan tudtátok mindezt Győrből megszervezni?
Judit: Néhány évig egymás mellett mentek a szolgáltató és kereskedelmi tevékenységek, közben az alakformáló technológiákra egyre növekvő igény mutatkozott. Ezért Budapestre jártunk hétvégeken bemutatni a termékeket és tanfolyamokat tartani a kozmetikusoknak.
Egyre inkább szembesültünk az ország Budapest centrikusságával, amely bekorlátozta kereskedelmi tevékenységünket. Fontos döntésre jutottunk! Csak egymásra számíthattunk! 1997-ben elhatároztuk, hogy irodát nyitunk Budapesten. Ez egy nagyon nehéz döntés volt, nagyon nagy váltás, mert egyfelől ott volt a fiúnk, mindkettőnk szülei és az összes barátunk is Győrben élt. Az állandó ingázás és a növekvő kereslet miatt arra jutottunk, hogy folyamatosan és személyesen kell jelen lennünk a fővárosban. Végül 1999-ben Budapestre költöztünk.
Hogyan osztódtak meg a feladatok közöttetek?
Judit: Az én fő szerepem a vállalkozás szakmai irányítása, a képzések, a csapat építése és irányítása volt kezdettől fogva. Hihetetlen mennyiségű tanfolyamot, szakmai napot, workshopot tartottam, és szinte állandóan szólt a telefon a sok-sok kérdéssel.
Andrásra nagyon számíthattam mindenekelőtt a termékek kiválasztásánál, a piackutatásban és az értékesítés megszervezésében. Marketingesünk se volt akkoriban, a gépkönyvek fordítását és szerkesztését ugyanúgy el kellet végezni, mint a prospektusok megtervezését és legyártatását. Sőt, András volt a szállító, cipekedő segédmunkás is évekig, mert a cég már Budapesten volt, de a raktár még Győrött. Ezért is vált szükségessé a cég létszámának folyamatos bővítése, amely a mai napig folyamatosan tovább bővül.
András: A sokasodó készülékek miatt a munkatársak bővítésénél fontos mérföldkő volt főállású saját szervizszakembert találni. A megkérdőjelezhetetlen minőség mellett másik alapelvünk a mai napig a gyors segítséget nyújtó, magas színvonalú szerviz, amellyel hosszútávon tudjuk viszonozni vásárlóink belénk fektetett bizalmát. Nem mindegy, hogy egy készüléket akár aznap, vagy csak hetek múlva tud újra használatba venni a kozmetikus, hiba esetén.
Mi változott azzal, hogy a Center Kft. budapesti cég lett?
András: Sokkal több személyes találkozó, sokkal szorosabb személyes kapcsolatok, növekvő cégnagyság. Ez lehetővé tette, hogy sokkal jobban megismertük a szakemberek igényeit, amely iránymutató volt portfóliónk folyamatos fejlesztéséhez. Egyre több európai, izraeli és amerikai céggel kötöttünk kizárólagos forgalmazói megállapodást.
Az országban az elsők között hoztunk IPL berendezéseket az amerikai Sybaritic cégtől 2005-ben. Ez a szőrtelenítő technológia annak idején világszerte újdonság volt. Úgy gondolom, a mai napig a legnagyobb tapasztalattal rendelkező IPL gép és dióda lézer forgalmazók vagyunk az országban.
Mi volt a következő fontos mérföldkő a Center életében?
Judit: A szakmai hátterünk lehetővé tette, hogy 2007-től elkezdjünk orvosi gépekkel, orvosi lézerekkel is foglalkozni, amelyre ekkorra váltunk igazán alkalmassá. Sokkal összetettebb feladat, nagyobb elvárások, szakmaiság, rendelkezésre állás, nemzetközi szerviz tanfolyamok. A mai napig folyamatosan bővül orvosesztétikai portfóliónk, mondhatom, hogy minden, ami fontos, van nálunk.
Ezek szerint 2008-ra megállíthatatlan fejlődési pályára állt a Center Kft.?
András: Ez közel sem így történt. A 2008-2009 időszakában kezdődő világgazdasági válság alapvetően alakította át a piacot. A forgalmazó cégek közül sokan tönkrementek. Minden nagyobb forgalmazó cég – így mi is – értékesítettünk banki finanszírozással vagy lízingre nagy értékű gépeket. A finanszírozási szerződések tipikusan olyanok voltak, hogy a vásárlókért kezességet kellet vállalnunk, akik, ha nem tudtak fizetni, akkor nekünk kellett helytállni helyettük. A dinamikus fejlődés évekre befejeződött. Nem titok, előfordult, hogy az értékesítés a felére csökkent egyik évről a másikra. A korábban eladható európai, izraeli és amerikai orvosi és kozmetikai készülékek árfekvésük miatt nehezen eladhatóvá váltak.
Ez volt a kínai termékek nagy felfutásának időszaka, amikor tömegesen árasztották el a piacot a gyakran silány minőségű, de olcsó gépek. Ezek sokszor végezték rövid pályafutásukat az épületek pincéiben, mint javíthatatlan ócskavas, amelyből sokan levonták a drága tanulságokat. Alapelveink miatt mi ezektől távol tartottuk magunkat, de valamit mégiscsak tennünk kellett. Egyszerűen megváltoztak az igények és tudtuk, hogy nagy részben át kell alakítanunk a termékkínálatunkat.
A minőségi követelményekből és a termékek eredményességéből nem akartunk engedni, viszont alacsonyabb árazású készülékeket kellett találnunk. Így kezdtünk el tárgyalni cégekkel, főleg Koreában 2011-től. Ebben az időszakban számos kiállításra mentünk el, nem csak Koreában de Kínában is. Évek teltek ezzel el. Minden együttműködés szempontjából kiemelkedő gyártóval tárgyaltunk, sőt, személyesen meglátogattuk a céget, hogy lássuk a gyártási kultúrát, minőségellenőrzést, gyártmányfejlesztést és emberileg megismerjük a managementet.
Természetesen kínai cégekkel is tárgyaltunk, de az ott tapasztalt gyártási kultúra és környezet, a minőség és megbízhatóság, a fejlesztési potenciál tipikus hiánya vállalhatatlan volt. A későbbi pótalkatrész ellátás és technikai support is teljességgel bizonytalan volt, mivel a kínai cégek nagy többsége hosszabb-rövidebb időt követően megszűnik, egyszerűen eltűnnek. Ezért korábbi véleményünket a mai napig sem gondoljuk másképpen.
Ennek az intenzív „világjárásnak” nagy eredményei voltak, ekkor alapoztuk meg együttműködésünket olyan élenjáró koreai gyártókkal, mint az Eunsung Global, Daesung Maref, a Bison Medical és a ShenB. Ezekkel a cégekkel azóta nem csak Magyarországra, hanem Romániára és Szlovákiára is leszerződtünk, mivel 2013-ban vegyesvállalatot alapítottunk Romániában, majd 2016-ban saját vállalatot hoztunk létre Szlovákiában.
Hogyan jött létre az irodaház projekt?
András: Miután eldöntöttük ennek szükségességét 2009-ben, a válság legkritikusabb évében kezdtünk hozzá saját irodaházunk kivitelezéséhez. A tervek elkészítését követően a generál kivitelezőt versenyeztetés útján találtuk meg. Tipikus erre az időszakra, hogy a finanszírozási kondíciókkal és fedezetekkel előre leegyeztetett, aláírásra előkészített hitelszerződést a számlavezető bankunk a kiszámíthatatlan gazdasági körülményekre és Magyarország leminősítésére való hivatkozással nem írta alá.
Ez egy nagyon nyomasztó időszak volt, az építkezést már elkezdtük, amelybe magánmegtakarításunk nagy részét, mint önerőt már beépítettük. Ezek után mindent le kellett állítani. Végül is Burgenlandból sikerült finanszírozó bankot találnunk, aki azt kérdezte: Biztosan elég lesz az igényelt összeg? Nem szeretnénk magasabb összegű hitelt felvenni? – Ez a különbség lenyűgöző volt számunkra, és a hitelt azóta szerencsésen visszafizettük.
Most már elmondhatjuk, hogy ez egy nagyon nehéz időszak volt, de az előre menekülés taktikája bevált. Az akkori versenytársak közül számosan nem élték túl a válságot, mi viszont megújulva, új sikeres portfólióval, új irodaházzal jöttünk ki a válságból.
Judit: Ha már az irodaháznál tartunk, ezt a fejlődési lépést elengedhetetlen tényezőnek tartottuk. Már évekkel előtte megkezdtük az alkalmas helyszínek keresését, mire megtaláltuk a jelenlegit, az Örs vezér terénél. Amíg András az építés előkészítésével, hitelfelvétellel és a kivitelezési munkák szervezésével foglakozott, az én feladatom az épület funkcionális megtervezése volt, beleértve a berendezés kialakítását és a színvilágot is. Az irodai terek mellett megfelelő oktatási és bemutatótereket kellett létrehozni, színvonalas ügyféltérrel, szervizzel és megfelelő raktárral.
A testkozmetikától hogyan jutottatok el a piacvezető arckozmetikai gépcsaládokhoz?
Judit: Az új gyártóktól származó termékkör lehetőséget adott arra, hogy a tradicionális testkezelési termékkör mellett elindítsunk egy nagyon színvonalas arckezelő gép és arckezelő anyag termékkört is. Ezért a csapatot szükségszerűen kozmetikusokkal kellett bővíteni, akiknek a Center értékesítési struktúrájához való hozzáillesztése szintén egy új és nem könnyű feladat volt.
Az, hogy ez sikeres volt, azt talán bizonyítja, hogy ezek a kozmetikus munkatársak tudnak azonosulni a Center szakmaiságával, hosszú távra köteleződtek el cégünk mellett, amely komoly értékteremtő tényező.
András: Általában is aszerint a filozófia szerint próbálunk mindig is kiválasztani munkatársakat, hogy az adott posztra hosszú távra találjuk meg az arra legalkalmasabb személyt. Tudjuk, hogy milyen fontos egy kozmetikus vagy orvos esetében, hogy mindig ugyanazokkal a hiteles személyekkel találkozzon. Így egy készülék megvásárlásakor ahhoz egyben egy mentort is kap, akihez bármely szalmai kérdésben hosszú távon fordulhat.
Elmondhatom, hogy a Center Kft. kifejezett erőssége a kiváló csapat, amely nélkülözhetetlen egy dinamikusan növekvő cég életében. Ez egy kölcsönös kapcsolat, amely elsősorban a munka magas színvonalú elvégzéséről szól, de ugyanúgy nélkülözhetetlen eleme az őszinteség, egymás tisztelete és segítése, a lojalitás, a közös gondolkodás és az így felszínre került jó ötletek közös megvalósítása.
Judit: Ehhez kapcsolódóan ki szeretném emelni Huber Zoltán kereskedelmi igazgatónkat és Vörös László szervizvezetőnket, akik nyugodtan állíthatom, hogy a maguk posztján a szakma legjobbjai közé tartoznak. Mindegyikük más-más területről érkezett hozzánk, és gyorsan bizonyították képességeiket. Látva szakmai hozzáértésüket és elkötelezettségüket, először vezető beosztásba kerültek, majd hosszabb időt követően tulajdonostársainkká váltak. Zolinak is jubileuma van, 20 éve van már a Centernél és az értékesítési csapatot felelősen irányítja.
Milyen küldetése van a Centernek?
Judit, András: Továbbra is szeretnénk elhozni a világ legjobb termékeit azon szakembereknek, akiknek vágya, hogy folyamatosan fejlesszék a vállalkozásukat. Számukra elsődleges szempontok a minőség, az eredményesség és készülékeik üzemeltetésének hosszú távú biztonsága. Ráadásul ehhez olyan kedvező finanszírozási formát dolgoztunk ki, amely lehetővé teszi számukra, hogy a fejlődésről és az álmaikról a következő 30 évben se kelljen lemondaniuk.
Forrás: Well magazin 11. szám