A „nagy sikerű” kuponozással már majdnem sikerült tönkretenni a kozmetikus szakmát. Most pedig úgy tűnik, hogy egyre többen menetelnek a következő csapdába, ami valószínűleg még több kárt fog okozni az iparágnak. Nagyon bízom benne, hogy ha ezt a cikket elolvassa, akkor a közeljövőben messze elkerüli olcsó kínai gépek vásárlását a kozmetikájába.
Évek óta járunk nemzetközi szépségipari kiállításokra, aminek kapcsán számtalan távol-keleti gyártó termékeit van lehetőségünk kipróbálni. És mi nem is vagyunk restek, ha arról van szó, hogy le lehet tesztelni egy-egy új gyártó termékét. Így aztán meglehetősen széles látókörünk van ezen a téren. Azt kell mondanunk, hogy valóban lehet különbséget tenni a kínai és a koreai/japán gyártók minősége között. Nem arról van szó, hogy a kínaiak nem tudnak jó minőséget előállítani. A piac igényeinek megfelelően azonban ők teljes mértékben a lehető legolcsóbb termékek előállítására álltak rá. Ez pedig óhatatlanul determinál egy minőségi színvonalat. A beszállítóinkat mi inkább a koreai gyártók közül választjuk ki. Mert ott találkozunk olyan minőséggel, ami az adott árkategóriában kiemelkedően jónak számít. Nem titok, kínai beszállítónk is van. De mire a termék minőségi színvonala elérte az általunk elvártat, rengeteg munkába, közös fejlesztésbe és többletköltségbe került.
Tesztjeink során a kínai gépek jelentős része, bár nagyon olcsó volt, kritikán aluli minőséget képviselt (a legtöbb meg sem közelítette a termékkatalógusban megadott teljesítményszintet). Amikor megírtuk a gyártóknak a kifogásainkat, azt írták vissza, hogy ők ezzel teljesen tisztában vannak, tudnak is jobbat csinálni, de az egy másik árkategóriát fog képviselni. Érdekes módon, ha egy nemzetközi kiállításon érdeklődünk egy kínai IPL ára iránt, akkor először visszakérdeznek, hogy kínai vagy német lámpával szeretnénk-e (mert az utóbbival lényegesen drágább lesz)?
Összefoglalva
Egy gép nem feltétlenül attól lesz rosszabb minőségű, hogy Kínából jön. De attól egészen biztosan rosszabb minőségű lesz, ha nagyon olcsón gyártják. És lássuk be, a töredék áron előállított termékek nagy része viszont Kínából érkezik.
Az olcsó kínai gép miért rosszabb?
Most nem arról beszélünk, amikor két készülék hasonló funkciókkal rendelkezik, és az egyik 1 800 000 Ft-ba, a másik meg 2 000 000 Ft-ba kerül. De amikor arról van szó, hogy két egyforma minőségűnek hirdetett gép közül az egyiket 2 000 000 Ft-ért adják, a másikat pedig 400.000-ért, akkor könyörgöm, éljen a gyanúperrel, hogy az árkülönbség oka nem a kapzsiság. Ne higgye el, hogy ugyanaz megtalálható a töredék áron kapható készülékben, mint a drágábban! Gondoljon csak bele: a jobb minőségű otthoni gépek kerülnek ennyibe!
Miért van az, hogy amikor bevásárlásról van szó, akkor mindenki egyértelműen azt mondja, hogy nem venne olyan párizsit, aminek kilója 200 Ft-ba kerül. Miért van az, hogy amikor autót választunk, akkor tisztában vagyunk azzal, hogy egy Mercedes nem azért drágább egy Marutinál, mert a márkanevet meg kell fizetni, hanem mert a németek abba az autóba valószínűleg több és jobb minőségű anyagot, nagyobb motort, vastagabb karosszériát, több biztonsági elemet építettek.
És miért van az, hogy mégis egyre gyakoribb a következő szituáció: a kozmetikus kezelőberendezést keres. Érdeklődik egy készülékről, amit hosszú évek óta forgalmazunk, ami kipróbáltan hatékony és megbízható. Hetek múlva látjuk újra az ügyfelet, ekkor elmondja, hogy az az igazság, hogy megvett egy másik gépet, mert negyedannyiba került. Ezeket az ügyfeleket pár hónapon belül rendszerint ismét újra látjuk – a szervizünkben, mert vagy elromlott a gépük, vagy nem jön ki belőle megfelelő teljesítmény, és azért keresnek meg bennünket, mert ahol vették, már eltűntek. Hát, igen…
Az öröm csak az első kezelésig tart
Sok olyan ügyfelünk van továbbá, akik névtelen forgalmazón keresztül vagy közvetlenül a gyártótól vesznek meg egy olyan készüléket az interneten, amit élőben még soha nem is láttak. A készülék megérkezik, majd a forgalmazó a raktárból kitolva átadja a szakembernek (vagy leteszi a futár a kozmetika elé). Sok esetben nincs is beüzemelés, nincs oktatás, nincsenek protokollok, tanácsok, segítség. Mert az már nem fér bele az árba. És mert sokszor a forgalmazónak sincs semmilyen információja a gépről, legfeljebb az a 4 oldalas felhasználói kézikönyv, ami a géppel érkezett.
Az olcsó gépek importőrei rendszeresen hoznak be új „legolcsóbb” termékeket, hogy biztosítani tudják a forgalmukat. Rendszerint nincs raktárkészlet, legfeljebb egy-egy bemutató darab. A gépeket egyesével, az előleg befizetése után rendelik meg a gyártótól. Idővel aztán már 100-féle termék szervizelését kellene megoldani (nézzen szét nyugodtan egy ilyen webáruházban, hányféle termék van, és ebből mennyi van készleten). Ezek a feladatok pedig felőrlik a forgalmazót, aki 2-3 év után meg is szűnik. Ön kihez tud ezek után fordulni? Ki fog gondoskodni a megfelelő szervizről? Honnan lesz egy korábban vásárolt készülékhez pótalkatrész?
Lehet, hogy rövid távon úgy érzi, jobban jár, ha kevesebbet fizet a kínai gépért, de ez csak az első kezelésig tart. Biztos lehet benne, hogy – mindamellett, hogy az eredményei nem lesznek jók – bőven lesz még bosszúsága egy ilyen „bevásárlással”.
A silány gép generálta lefelé tartó spirál
Nagyon sok baj van ezzel a jelenséggel, de kanyarodjunk vissza oda, hogy hol van itt a csapda az iparágra vonatkozóan! A silány minőségből fakadó gyatra kezelési eredmények első körön a kozmetika, másodsorban a kozmetikus szakma hírnevét rombolják. Aki ilyen géppel kezel, leértékeli a vendégeit, önmagát, a szolgáltatása színvonalát. Minél többen használnak ilyen készülékeket, annál erőteljesebbé válik egy lefelé tartó spirál: az olcsó gépek láthatatlan kezelési eredményeit csak olcsón lehet eladni, a kevesebb bevétel nem lesz elegendő fejlesztésre, és a kozmetikus ugyanoda szorul be, mint a kuponozással. A legolcsóbb szolgáltatást nyújtó kozmetikák fognak egymással versengeni árban, azért a pár darab csalódott vendégért. Akik eleve olcsó gépekkel kezdenek dolgozni, ritkán válnak igazán nagy kozmetikává. És nézzen szét a prémium kozmetikák között: egyikük sem használ olcsó gépeket….
Van kiút. Ha minőséget szeretne nyújtani a vendégeinek és egyfajta rangot, minőséget adni a kozmetikájának, higgye el, ezekkel a töredék áron kapható gépekkel nem fog menni. Lehet, hogy drágább az áruk a megbízható és jó eredményeket mutató készülékeknek, de ma már olyan konstrukciók, részletfizetés, bérlési lehetőségek, pályázatok vannak, amik hozzásegítik a kozmetikusokat a beszerzéshez. Ha nem szeretne az örvénnyel a víz alá kerülni, akkor mindenképpen ilyen megoldásban érdemes gondolkozni.
Forrás: Well magazin 4. szám